mandag 12. mars 2012

Photopolymer / Photoetsing

Hei på deg.

Vi fikk en oppgave hvor vi skulle finne et fint bilde vi ville bruke i denne oppgaven, samme hva det var egentlig. Jeg valgte først å ta et bilde av meg og ei venninne, men når det ble belyst ble det trolig belyst for lenge og ble dermed svidd og ødelagt.. Bilde kom veldig lite frem når jeg skulle trykke det på papir. Som mitt andre bilde valgte jeg meg selv, og det syntes jeg ble veldig bra til slutt! 


Når bildene var valgt skulle vi redigere bildene slik at kontrasten og lyset i bildet ble bra, detaljene i bildet skulle være fremhevet mye før vi til slutt skulle skrive ut bildet i et over-head ark. Dette arket skulle vi da bruke når vi skulle belyse bilde våres og få det trykt inn i en kobberplate som vi på forhånd hadde fikset på og gjort klart til belysingVi brukte et mørkerom med UV-lys til belysningen, og til slutt vasket kobberplaten med lunket vann og eddik for å stoppe fremkallingen av bildet. Det siste jeg gjorde var å føne platen med en føner og la den til herding i vinduet (så den kunne få dagslys).
Neste time var det tid for trykking av bilde. Vi la først ett 230 grams ark til bløting og tok trykksverte på kobberplaten til alt var dekket. Deretter begynte vi å skrape av så mye vi kunne med en liten papp-bit, og til slutt brukte vi papir fra en telefonkatalog for å få av resten av sverten. Så trykket jeg flere bilder, i rødt og svart.


Under viser jeg at har jeg brent det på en kobberplate og lagt det i lystett mappe som jeg lagde på forhånd. 

 








Her er bildene uten paspartour, men brent på et spesielt ark med malingsfarge svart og rød..




Slik ble bildet helt til slutt, med paspartour rundt bildet:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar